GÖSTA SANDELS

GÖSTA SANDELS
Bildkonstnär. (Adrian GÖSTA Fabian). Född i Göteborg 1887, död i Alhambra 1919. Utbildning: Han studerade 1904-1905 vid Caleb Althins målarskola. 1905-1906 vid Konstnärsförbundets skola i Stockholm, senare studier i Paris 1906 där Birger Simonsson hjälpte honom tillrätta. Under 7 års tid reste han mellan Paris och Madrid, Sevilla, Oslo, Köpenhamn, Arles och Fiskebäckskil. Hans grundton i måleriet var en nordiskt romantisk expressionism i stil med Ernst Josefsson, Edvard Munch och Karl Nordströms. Utställningar: 1909 deltog han i, De ungas, utställning med porträtt, stadsmotiv och stilleben. Han deltog även 1910 och 1911 på Konstnäsrsförbundets utställning på Hallins Konsthandel i Stockholm. Bland 1909 års män var han den som sökte det känsloburna och sinnebildliga innehållet. Han arbetade med att lösa tekniska och formella svårigheter under sin vistelse i Frankrike. Han beundrar Eugène Delacroixs färgspråk och omkring år 1910 börjar hans studier av även Cézanne visa sig. 1913 ger han sig iväg till Arles i sällskap med Birger Simonsson och Sigfrid Ullman. Han finner sina egna lyriska färger i mättad skala av smaragd, havsblått och vinrött, som blev ett kännetecken för hans måleri. Han slog sig ner i Kungälv 1914 där han målar tillsammans med Birger Simonsson, tills han beslutar sig för att flytta till Stockholm 1916. Hans umgängeskrets ökar och han blir bekant med Konstkritikerna Carl David Moselius, Ragnar Hoppe, Sixten Strömbom och Greger Paulsson. Året därpå förlovar han sig med Elaine Hallberg och de gifter sig. En konstsamlare Conrad Pinaeus köper av honom 5 tavlor. Han och hans hustru beger sig iväg på en resa till London och Paris och lägger märke till Henri Rosseaus målningar. de beger sig vidare till Spanien där de gör ett uppehåll i närheten av Palma de Mallorca. En gata i Palma de Mallorca, blir han sista målning. Han insjuknar i tyfus efter det att paret flyttat till Alhambra. Han blir av sin sjukdom plötsligt allvarligt deprimerad och kastar sig ut genom ett fönster och dör av sina skador. Han blev 32 år. Hans dukar visar en viss påverkan från Munch, från Matisse och Van Gogh. Styrkan i hans konst ligger i koloriten, samt motivets dekorativa tolkning, ofta dramatiskt. Representerad: Nationalgalleriet i Oslo, Nationalmuseum i Stockholm, två Skeppsbrott 1916, Badande kvinnor och Bryggan. Moderna Muséet i Stockholm, muséerna i Borås, Gävle, Norrköping och Karlstad, samt i Göteborgs Konstmuseum, Strandfynd 1914, Vandraren 1917, Flicka i det gröna. i Malmö Museum, Liggande kvinna och Porträtt av norsk dam. Han målade även en kopia efter Tintoretto 1915.
Bild: Oljemålning 1918. Bäcken.