DICK BENGTSSON

DICK BENGTSSON
Bildkonstnär. Född 1936, död 1989 i Solna. Autodidakt. Han lämnade Stockholm och slog sig ner i Hälsingland. Han var mycket uppmärksammad bland konstnärskollegor och kritiker från 1960-talet till slutet av 1980-talet, då han hade många uppmärksammade utställningar i Stockholm, Malmö, Göteborg, Borås och Paris. Hans produktion omfattar måleri, collage, film och installationer. Några av hans mest kända målningar: Richard in Paris, Barnen, Venus, Cupido med sko och Hus med hakkors. I många av hans bilder dyker hakkorset upp vilket lett till både upprörda diskussioner och handgripliga attacker. I diptyken Hatt & Mössfabrik är allt i motivet spegelvänt med ett undantag - svastikan i bildernas nedre kant är och förblir densamma, oavsett världsbild. I Domburgsviten replikerar konstnären en serie målningar av Mondrian. Det börjar med en bild föreställande en katedral och slutar i en abstrakt svart komposition, ett spegelvänt hakkors. Motiven är ofta skapade parvis, ibland sinsemellan spegelvända och med fysisiska attribut monterade på tavlornas ramar. Många tekniker blandades och kompletterades ibland med oortodoxa behandlingar med strykjärn och annan mycket fysisk åverkan. Han berättade aldrig om bakgrunden till någon av sina tavlor. Han kom genom sin excentricitet att så småningom framstå som postmodenismens största namn i Sverige. Ett av hans kända verk är Möbelrälsen från 1986, då han kunde realisera den magnifika Möbelrälsen som han fick idén till redan 1966. Den består av ett 1940-talsmöblemang med skåp, stolar, bäddsoffa, byrå uppställt på en tio meter lång järnvägsräls. Den har setts som en protest mot flyttlasspolitiken. Kritikern Stig Johansson har beskrivit hans målningar som gammalmästerliga variationer på pop. Representerad: Moderna Muséet i Stockholm, Sundsvalls museum, Musée National d'art Moderne i Paris.
Bild: Svastika girl e. derkert.