EMANUEL VIGELAND

EMANUEL VIGELAND
Norsk bildkonstnär och skulptör. (EMANUEL Augus). Född 1875 i Mandal, Norge, död 1948 i Oslo. Utbildning: Kunst og Haandverksskolen i Oslo hos Peder Severin Krøyer i Köpenhamn 1898 och i Paris 1899-1901 och var sedan i Italien, Spanien och Palestina. Hans målningar behandlade motiv sådana som Adam och Eva, 1897, Kamp om kvinnan och Ett människopar, 1898, Domedag och Livet. Han målade ett helfigursporträtt av Nathan Söderblom i ärkebiskoplig skrud, Uppsala slott. På monumentalmåleriets område utförde han 1904 fresker i Vaalerengens kyrka i Kristiania med omkring 80 stora figurer, samma år två fresker i Köpenhamns Rådhus, gjorde 1909-1911 utkast till väggbilder i Kristiania universitets nya festsal. Vigeland har även ägnat sig åt glasmålning och på detta område åstadkommit mästerliga arbeten såväl vad beträffar monumental komposition som det tekniska förfaringssättet. En utställning av dessa anordnades i Stockholm 1919. Samma år mottog Vigeland beställning att med målade fönster medverka vid Oscarskyrkans i Stockholms nya dekorering. Offentlig utsmyckning: glasmålningar i Sverige i Nykroppa kyrka i Värmland, i Oscarskyrkan i Stockholm och i Lunds domkyrka. En altartavla i Åhs kyrka. Hans berättande, ornamentalt disponerade glasmålningar präglas av en anatomiskt barockartad frodighet. Han kom gående till Åh med tavelduken hoprullad i en gammal trasmatta under armen. Väl framme i Åh kyrka togs han emot av en grupp präster, som bildade en halvcirkel omkring honom. Han rullade ut målningen på golvet i koret. Där på plats frågade en av prästerna varför konstnären hade gjort den förlorade sonen, så hemsk att skåda och då svarade: Den fortapte sönn, det er jeg. Hvis jeg ikke fikk komme slik, ville jeg aldri kommet. Representerad: Nationalmuseum i Stockholm och Skissernas museum i Lund.

Bild: Den förlorade sonen tavlan till Åhs kyrka. 1940.