OTTE SKÖLD

OTTE SKÖLD
Bildkonstnär, tecknare, grafiker och professor. (Joseph Adolf Johannes OTTE). Född 14 juli 1894 i Wuchang, Kina, död 7 november 1958 i Hägerstens församling i Stockholm. Han kommer hem till Sverige 1907, till Norrköping, där han går i skola. Han avslutar sin skolgång. Utbildning: Caleb Althins målarskola i Stockholm sporadiskt. 1914 studerar han konst på muséerna i Köpenhamn och 1917 gifter han sig med gymnastiklärarinnan Anna Arntz från Holbaek. Han målar, Vaktparaden i Köpenhamn, inspirerad av kubismen. 1918 träffar han Gösta Olson, som var grundaren av Svenk-Franska Konstgalleriet och kommer överens med honom om en regelbunden försäljning. Han flyttar till Paris 1920 och inspireras av Derain och delar hans intresse för gotiken. Han börjar måla en lång serie bilder, Le Bistro. Han bor en tid i Morgat i Bretagne. Hans konstnärliga genombrott sker på utställningen 1921 på Svensk-Franska Konstgalleriet och erhåller Lindahlsstipendiet. Han och Birger Simonsson grundar gruppen Falangen. Året därpå deltar han i Göteborgsutställningen och i Parisskandinavernas utställning på Maison Watteau i Paris. 1925 deltar han i de internationella utställningarna i London och Zürich. Han undervisar 1926 på Académie Moderne de Montparnasse och blir lärare på det nyöppnade Maison Watteau, samt gör en studieresa till Tunisien. 1927 återvänder han till Sverige och Stockholm, för att verka där största delen av året. Han öppnar en målarskola i Caleb Althins gamla lokaler, men flyttar snart till Odengatan 37, 1928. Han blev utnämnd till professor vid Konstakademien 1938-1942, direktör där 1941-1950, sistnämnda år överintendent vid Nationalmuseum i Stockholm. 1951 företräder han de svenska konstnärerna på UNESCOS konferens i Venedig angående rättigheterna, så att de små länderna jämställs med de stora i internationella pristävlingarna. Han inväljs som en av åtta, att bilda en exekutivkommitté, som skulle organisera en internationell organisation. The International Association of Plastic Arts. IAPA, som konstitueras 1954. Han blir omvald i Dubrovnik 1957. Han var även initiativtagare till Moderna Muséet, som invigdes i maj månad, samma år som han gick bort 1958.
Hans tidigare arbeten är starkt påverkade av abstrakt, franskt måleri, senare utfört sirligt hållna gatupartier, utsikter över hustak, vanligen i en gråtonad, diskret kolorit. Hans sista dukar upptar porträtt, figurkompositioner, landskap och stilleben med bredare penselföring och kraftig kolorit. Offentlig utsmyckning: fresken Folkvisan i Göteborgs konserthus, mosaiken Avskedet, Skogskyrkogården i Stockholm, Flickan och den döda fågeln i Malmö krematorium, samt dekorationer till Dramatiska teatern, Sitt hjärtas Herre 1929, Euripides Medea 1934. L.O.-s sessionssal, dekoren till, Japansk tragedi på Konserthuset 1931. Liemann, flickan och den döda fågeln i Malmö Krematorium 1943. Dekorena till Mozarts, Trollflöjten och Verdis, Mac Beth 1947, mosaiken Vindens saga i Västertorps skola 1951. Representerad: Nationalmuseum i Stockholm, Vaktparaden 1917, Moderna Muséet i Stockholm, Hustak i Paris 1920. Göteborgs Konstmuseum, Malmö Museum, Anna med katt 1917, Dam med katt 1918. Mörbylångas Museum, Viadukt 1916-1917, Eskilstuna konstmuseum, Anna 1920, Stockholms stad, Gata i Morgat 1920. Västerås Konstmuseum, Strykjärn och stärkkrage 1919. Jönköpings Konstmuseum, Nature Morte, en vit kopp och kritpipa 1917. Norrköpings museum, White star 1917. Prins Eugens Waldemarsudde, Dam i gungstol 1919. National Museum i Oslo, Ur serien, Le Bistro 1920, Hamburgs Kunsthalle, Ateljéutsikt i Paris 1924. Muséet i Lubeck, Ateneum i Helsingfors, Venedig, samt Louvre i Paris.
Bild: Utsikt mot Kungshatt.


Mer info om OTTE SKÖLD»