MARIA ADLERCREUTZ
Bildkonstnär och textilkonstnär. (Anne-Marie (Maria) Adlercreutz, född Kumlien). Född 15 juli 1936 i Danderyds församling, död 5 april 2014 på Djurgården i Stockholm. Utbilding: Konsthögskolan i Stockholm mellan 1967 till 1972. Hon har mest blivit förknippad med sina textila arbeten med politiska motiv, bland annat Vietnamkriget. Hon använde sig ofta av tidningsurklipp och dylikt och skapade en form av collagelikande bildvävar. Den första retrospektiven över Maria Adlercreutz var på Thielska-2016.
Bild: I hennes ögon bevaras folkets ljus. Vävnad av Maria Adlercreutz. © Maria Adlercreutz/BUS 2010. 1972 Nationalmuseum i Stockholm.
Maria Adlercreutz (1936 – 2014), en av de mest inflytelserika förnyarna av svenskt textilhantverk under efterkrigstiden. Med vävar som I hennes ögon speglas folkets ljus (1971-72) och Syskonen (1974) fångar hon med intensivt mänskligt och politiskt engagemang det tidiga 1970-talets tidsanda. Utställningen breddar bilden av konstnärskapet som vid sidan av de starka verken om global solidaritet även innefattar närstudier av naturen och vävda bilder om arbetande kvinnors historia och personliga verk ur konstnärens eget liv. Maria Adlercreutz växte upp i Thielska Galleriets intendentbostad. Fadern var konstnären Akke Kumlien, intendent under 1940-talet. Senare i livet hade hon sin bostad och arbetsplats på Blockhusudden, granne till museet. Maria Adlercreutz vävar låter konst och formgivning kombineras med politisk engagemang och ett globalt perspektiv. Hennes verk får en extra relevans i vår egen samtid, där handens arbete åter börjar uppvärderas.
Bild: I hennes ögon bevaras folkets ljus. Vävnad av Maria Adlercreutz. © Maria Adlercreutz/BUS 2010. 1972 Nationalmuseum i Stockholm.
Maria Adlercreutz (1936 – 2014), en av de mest inflytelserika förnyarna av svenskt textilhantverk under efterkrigstiden. Med vävar som I hennes ögon speglas folkets ljus (1971-72) och Syskonen (1974) fångar hon med intensivt mänskligt och politiskt engagemang det tidiga 1970-talets tidsanda. Utställningen breddar bilden av konstnärskapet som vid sidan av de starka verken om global solidaritet även innefattar närstudier av naturen och vävda bilder om arbetande kvinnors historia och personliga verk ur konstnärens eget liv. Maria Adlercreutz växte upp i Thielska Galleriets intendentbostad. Fadern var konstnären Akke Kumlien, intendent under 1940-talet. Senare i livet hade hon sin bostad och arbetsplats på Blockhusudden, granne till museet. Maria Adlercreutz vävar låter konst och formgivning kombineras med politisk engagemang och ett globalt perspektiv. Hennes verk får en extra relevans i vår egen samtid, där handens arbete åter börjar uppvärderas.
Mer info om MARIA ADLERCREUTZ»