PEDER BALKE Peder Andersen

PEDER BALKE Peder Andersen
Norsk bildkonstnär. Född 1804 på Helgøya, död 1887 i Kristiania, nuvarande Oslo. Han växte upp under knappa förhållanden, men stannade till 1920-talet på gården. Han började måla som autodidakt. Han kom i lära hos en målarmästare och blev ofta anlitad som dekorationsmålare i hemtrakten. Det kunde ha slutat så, om inte kravet på värnplikt kommit in i hans liv, något som jordägande bondsöner och städernas borgerskap förskonades från. För att slippa bli inkallad flyttade han till Christiania och hade turen att få plats hos en målare som samtidigt undervisade i teckning och han fick även praktisera landskapsmåleri.
1827 utbildade han sig på Ritskolan i Kristiania. Därefter kom han till Konstakademin i Stockholm 1829-1833 och till Dresden 1836. Han var elev för Johan Christian Dahl 1843-1844. Han reste också till Paris och Ryssland. Till den lantbrukare som betalat hans utbildning, gjorde han väggmålningar i rummen på hans gårdar, Vester-Balke i Östra Totens kommun, som tack.
Han var först och främst landskapsmålare. Med sina ofta dramatiska bilder och sin begränsade färgskala, blev han ännu mer uppskattad efter sin död och ansågs då vara en av de främsta landskapsmålarna i Norge under 1800-talet. Han hämtade sina motiv från Nordnorge. Sin mycket romantiska naturuppfattning uttryckte han i en dekorativ, personlig stil, med lätt och snabb penselföring. Han vann en viss internationell ryktbarhet genom en beställning på en serie målningar till Versailles, som dock aldrig blev utförda på grund av februarirevolutionen 1848.
Han var den förste norske målaren som besökte de nordligaste delarna av Norge. Sommaren 1832 reste han med båt från Trondheim uppför kusten till Vardø i Finnmarken, samt Nordkap, där han studerade de effekter som meteorologiska fenomen hade på landskapet. Vistelsen uppe i norr resulterade i ett omfattande skissmaterial som han bearbetade under de kommande åren. Mest kända torde hans dramatiska skildringar av den i månskenets ljus brant stupande udden vid Nordkap vara. Den av människohand skapade fästningen har i målningen Vardøhus fästning reducerats till ett minimum mellan himmel och hav.
I sin självbiografi skildrar han mötet med havet och det av naturkrafter präglade landskapet runt Vardø.
Han var även socialt engagerad och var bland de första som tog upp frågan om bidrag och pensioner.
Representerad: Louvren i Paris. Nasjonalgalleriet i Oslo.
Bild: Norskt fjordlandskap.