PER SVENSSON
KONSTNÄR, FÖDD 24 MAJ 1965 I STADSDELEN MAJORNA I GÖTEBORG.
BOR OCH ARBETAR I GÖTEBORG OCH I ÖVRABY PÅ ÖSTERLEN
VERKSAM SOM SKULPTÖR, BILDKONSTNÄR OCH LJUDKONSTNÄR SEDAN MITTEN AV 80-TALET.
YRKESVERKSAM KONSTNÄR SEDAN 1990, INTERNATIONELLT MERITERAD.
UTBILDAD VID KUNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN I STOCKHOLM 1985-1990,
OCH VID KUNGLIGA KONSTHÖGSKOLANS ARKITEKTURHÖGSKOLA I STOCKHOLM 1999-2000.
ARBETAR MED SKULPTUR, MÅLERI, TECKNINGAR, LJUDINSTALLATIONER, FILM OCH ARKITEKTUR.
VERK AV PER SVENSSON HAR VISATS PÅ L.A.C.E I LOS ANGELES, HELIOSTURM I KÖLN, BAHNHOF WEST-END I BERLIN, KUNGL. KONSTAKADEMIEN I STOCKHOLM, NATIONAL MUSEUM LOSAKA I SAMBIA, YSTADS KONSTMUSEUM, GÖTEBORGS KONSTMUSEUM, ALMA LÖV MUSEUM,
SKÖVDE KONSTHALL, CITÉ INTERNATIONALE DES ARTS I PARIS, ANOMALOUS
GALLERY I SEATTLE, TITANIK GALLERY I TURKU, KRISTIANSTADS KONSTHALL,
BORÅS KONSTMUSEUM, CENTQUATRE 104 I PARIS, MODERNA MUSEET I STOCKHOLM, MODERNA MUSEET I MALMÖ OCH PÅ SKULPTÖRFÖRBUNDET I REKJAVIK.
ARTIST IN RECIDENS PÅ CITÉ DES ARTS, PARIS. SUMU A.I R. TURKU, FINLAND SAMT SIM RECIDENCY I REYKJAVIK PÅ ISLAND.
UTSTÄLLNINGAR PÅ FLERA GALLERIER...
REPRESENTERAD MED OFFENTLIGA VERK FÖR STATENS KONSTRÅD, ALMA LÖV MUSEUM OF E & U ART, STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING, TORSBY KOMMUN M.M.
DELTAGANDE KONSTNÄR OCH CURATOR FÖR UTSTÄLLNINGEN "GÖTEBORGSPAVILJONGEN" PÅ ALMALÖV MUSEUM 1998 & UTSTÄLLNINGEN "SVART LJUS/BLACK LIGHT" PÅ BORÅS KONSTMUSEUM 2012.
PER SVENSSON; KOMPOSITÖR, MUSIKER, PERFORMANCEKONSTNÄR.
ARBETAR OCKSÅ MED LJUDKOMPOSITON, LJUDPRODUKTION OCH LIVEFRAMTRÄDANDEN.
SOLO, OCH MED OLIKA KONSTELLATIONER.
BÖRJADE SIN KARRIÄR SOM LJUDKONSTNÄR OCH POET PÅ SKIVBOLAGET RADIUM 226.05 OCH
FIREWORK EDITION I MITTEN AV 80-TALET MED SIN FÖRSTA VINYLSKIVA OCH BOKRELEASE 1987. STARTADE SKIVBOLAGET KOLSYREFABRIKEN RECORDS, LJUDSTUDION SOUNDARTLAB,
Au 197.2 ART/AUDIOVISUAL UNIVERSE. STARTADE LJUDKONSTKOLLEKTIVET AUDIO LABORATORY. MEDLEM AV FOLK/PSYCHROCK BANDET MINDMACHINE.
PRODUCENT OCH MEDLEM I GÖTEBORGSBASERADE, PSYKEDELISKA INDUSTRIROCKBANDET;
THE KINGDOM OF EVOL FEATURING FREDDIE WADLING.
MEDLEM OCH GRUNDARE AV DEN PSYKEDELISKA ROCKGRUPPEN THE NEW ALCHEMY.
EXTRA INFO.
OM PER SVENSSON – UTVALDA TEXTER & RECENSIONER / KONST OCH ARKITEKTUR
Per Svensson, konstnär, född 1965 i Göteborg, Sverige. Arbetar med bildkonst, ljudkonst, film och arkitektur.
Bibliografi 1990-2012 / Utvalda texter & recensioner;
*Marion Alluchon, SI, Paris / Artnord Magazine # 11, Spotlight
Per Svensson
Med sin förkärlek för vidsträckta naturområden och naturmiljöer, använder den svenske konstnären Per Svensson (f. 1965) naturen som inspiration för att skapa konstverk som både är komplexa och poetiska. Baserat på omfattande observationer av biologiska system skapar han ljudkompositioner, liveinspelningar och video performance, teckningar och unika installationer, där den vetenskapliga forskningen ofta är nära det ockulta. Genom att skapa vad han kallar en Alkemisk plattform utvecklar Svensson nya geometriska former, inspirerade av den fraktala utvecklingen i naturen, och strävar efter att göra nya dimensioner synliga. Ett exempel är verket Bioplex 6, som visades vid Salon de la Jeune Création 2011 vid det nya moderna konstcentret "104/centquarte" i Paris, som består av flera element och speglar ett nytt skede i konstnärens forskning. Bland sina många referenser till matematiken, men också till numerologi och ockultism, hänvisar siffran 6 till den sjätte dimensionen som erhållits genom det skuggorspel som projiceras från tredimensionella geometriska mobilerna på väggen, som bildar en ny strukturell arkitektur.
Marion Alluchon
September 1, 2012
http://www.artnord.fr/en/?p=1528
* Dan Jönsson, DN Kultur, Borås Konstmuseum visar ”Svart ljus” – en fängslande och smått nostalgisk djupdykning i den originella konstnärliga miljö som uppstod på åttiotalet runt det lilla alternativa galleriet och skivbolaget Radium i Göteborg, där musiker och konstnärer ingick i en experimentell undergroundscen med särpräglade estetiska visioner.
Utställningen ger en fin bild av vad det handlade om. Mystiken i Freddie Wadlings expressiva teckningar, den Swedenborgska spiritismen i Leif Elggrens ljudexperiment och de alkemistiska beräkningarna bakom Per Svenssons geometriska ljudskulpturer vittnar om en mycket tidstypisk fascination för vad man kan kalla det irrationellas metodik. Enklast visar det sig kanske i de tidiga, dramatiskt underexponerade fotografierna av Annika von Hausswolff som utställningen också hämtat titeln från. Det ”svarta ljuset” blev symbolen för det absoluta överskridandet, ett sätt att se på konsten som en sorts antimateria. En magisk, existentiell förtätning.
Och det är ett spår som leder vidare. Radiumgängets kompromisslösa svartkonst känns meningsfull i dag...
March 3, 2012
http://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konst-ar-dyrbarare-an-korv-pa-varbergs-konsthall-och-svart-ljus-pa-boras-konstmu* SUMUair / Kulturkontakt Nord, Titanik Gallery, Åbo, Finland
Per Svensson, född 1965 i Göteborg, Sverige, har sedan början av åttiotalet skapat sina egna landmärken inom den samtida konsten och ljudkonst-scenen. Med sitt specifika alkemistiska konstuttryck med projekt såsom "The New Alchemy", har han skapat slående installationer genom att kombinera skulptur med ljudkonst. Hans verk har visats på gallerier och konstmuseer i olika länder runt om i världen. Per Svensson är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och har en Master i fin konst. Han var också utbildad vid Kungliga Konsthögskolans Avdelning för Arkitektur.
Verk av Per Svensson undersöker frågor om sociala, politiska och miljömässiga effekter på planeten och våra liv. Verk av Per Svensson visar samband mellan mikro-fysik, såsom de kroppsliga funktionerna och kvantfysik, såsom geometriska strukturer i naturen, till större strukturer, såsom sändningar ut i rymden och livets evolution i rymden. Han raderar gränserna mellan mikro-och makronivåer till en alkemiska plattform, undersöker omvärlden via forskning, konst och teknologi, skapar han en fri stat för Alkemisk konst - en form av alkemisk konst med en psykedelisk förlängning.
Per Svensson konst är en form av forskning som undersöker samspelet mellan sinnena och miljön, som bygger nya strukturer med skulptur, film och ljud. I sina performanceverk använder han sin kropp som ett verktyg för interaktioner med naturen.
30 Juni 2011
http://sumuair.wordpress.com/2011/05/18/per-svensson-at-sumu-a-i-r-15-5-30-6-2011/
*Thomas Millroth, Sydsvenskan, Konst
- Det femte elementet
Per Svensson
The State of the Art, Martin Bryder Gallery, Lund, t o m 3.10.
Alvin Lucier
Sferics, Scaniaparken, Malmö, t o m 4.10.
Thomas Millroth ser två aktuella utställningar där alla element ryms i sama verk. I en tid av snabba sinnliga retningar envisas ljudkonst med frågor, som gränsartill både rit och religion.
Hur ska jag annars uppfatta amerikanen Alvin Luciers installation i Scaniaparken?
Den sprakar som torr ved, en fyrtio minuters komposition av inspelade, normalt
ohörbara, radiovågor. Med ens blir parken, himlen, havet, vattnet oerhört närvarande
och omslutande. Och de nya rum jag hör påminner mig om våra sinnens begränsningar. Det är inga enkla frågor Lucier väcker.
Det är ännu mer uttalat i Per Svenssons storslagna utställning, där golvet vibrerar av loopar.
Pulsen är högre än hos Lucier och installationen är gjord i den brinnande övertygelsen att
konsten är en egen plats, där poesi, ljud och idéer kan förenas. Uttryckens alkemi skapar
ingångar i livscykeln i dess vidaste mening. Det är mystik formad med en punkig BZ-estetik
– ockupera ditt eget liv, acceptera inga ledare. Men Svensson låter oss också ana en mild doft
av honung, då en dodekaeder av bivax värms. Denna geometriska kropp är konstruerad av tolv
femhörningar och ansågs motsvara quinta essentia, det femte elementet, kvintessensen, som i
sig rymde de andra elementen, jord, eld, vatten, luft.
”Ge mig honung”, skrev Joseph Beuys och tänkte på dess värmande, livgivande egenskaper.
Med samma existentiella övertygelse har Per Svensson genomfört sitt verk.
Liksom Lucier, som förvandlar Scaniaparken till en rituell plats.
För visst har han skapat en modern form av kvintessensen, när de gnistlika ljuden förenas
med vatten, himmel, park – alla element ryms i samma verk.
Som betraktare känns det stort att bli tagen på sådant allvar.
Thomas Millroth
författare och konstkritiker
16 September 2010.
* Fredrik Svensk, Göteborgsposten, Konst
PER SVENSSON, Palmhuset, Trädgårdsföreningen. t o m 25/10
Att presentera konst i redan estetiskt överdådiga miljöer är svårt. Anledningen till att det trots allt blivit så populärt bygger dels på en överdriven kritik av den vita kubens ideologiska funktion, som fått många konstnärer att vilja visa sin konst i ”verkligheten” i stället. Dels på idealistiska förhoppningar om att ”lite samtidskonst” ska kunna vitalisera den egna verksamheten.
Men ibland lyckas faktiskt konsten göra något med icke-konstrummet som förstärker rummets egen intensitet. Så är fallet med Per Svenssons The New Clear Plants and The Butterfly Effect i Trädgårdsföreningens Palmhus. Svensson har mickat upp instängda fjärilar i en esoterisk installation som existerar så länge fjärilarna lever.
Oktober 9, 2009
* Tor Billgren, Sydsvenskan, Kultur - Högspänning och urkraft
I de fyra första takterna av den inledande soluppgångssatsen av Richard Strauss ”Also sprach Zarathustra”, som vi framför allt känner från Stanley Kubricks ”År 2001 – ett rymdäventyr”, mullrar ett lågt C på orgel, kontrabas och kontrafagott. En sorts urmuller, som sedan lämnar plats för trumpeterna och de dramatiska pukorna. På den tiden då jorden var öde och tom hördes detta ljud tydligt och klart, men idag är det förstås dränkt av allt annat som låter runt omkring oss. På konstnärlig väg kan man dock rekonstruera, och till och med hitta tillbaka till just detta urljud – ja, hela urtillståndet och urkaften, och en konstnär som jobbar med det är Per Svensson.
Han är född i Göteborg 1965. Som konstnär föddes han dock under en resa till Island i mitten av 80-talet, som intendenten Yrr Jónasdóttir skriver i den mycket snygga katalogen. Ett påstående som känns helt rimligt när man ser de enkla fotografierna från de första mötena med den stelnade lavan, gejsrarna och glaciärerna på ön.
Här har vi själva ouvertyren till konstnärskapet, som sedan utvecklar sig till det som visas på resten av retrospektiven i Ystad: ritningarna av de snillrika energilösningarna, de enorma träkonstruktionerna med solpaneler, högtalare och element, de rostiga och brummande skulpturerna, och det dramatiska måleriet, som skapar en känsla av att konstnären inte använder pensel när han målar, utan högspänning.
Förutom ljud, kraft och energi, handlar utställningen också om konstnärens position och sårbarhet i övervakningssamhället. Ena sidan av en stor, tvådelad installation föreställer en konstnärs arbetsplats, som bevakas av en övervakningscentral som finns på den andra. På bordet framför monitorerna ligger lagböcker och en domarklubba. Här behövs varken juridiska ombud eller rättegång för att sätta dit den misstänkte. Och med kamerornas enögda blick ter sig förstås en konstnär som Per Svensson ytterst suspekt där han sitter och jobbar med kablar, elektroniska komponenter och kemikalier...
Med ett mycket enkelt och briljant grepp har han även gjort sin filmproduktion, som sträcker sig tillbaka till 1986, till en kommentar till dagens paranoida övervakningsklimat. Filmerna presenteras i en projektion som är formad som en liggande åtta – det vill säga klichébilden av blicken från en kikare. Vi är alltså inte längre publik, utan spanare. Vi har förflyttats från auditoriet till ett undanskymt buskage.
Per Svensson visar därmed också exempel på hur man kan återvinna konst. Det som är tjugo år gammalt kan genom några få ingrepp göras högst dagsaktuellt.
26 Maj, 2008.
* Thomas Millroth, - en konst som strålar av energi
Det handlar om energi, hur man hanterar den, omvandlat till ljud, sekvenser,
kluster av vibrerande energi. Inget behov av att understryka Per Svensson (f.
1965) Tidigare i Göteborgs punk-scen. Du kan känna det i hans musik, känna det
på alla sätt han använder olika ljud, hur han utforskar olika verktyg och kombinerar dem med
elgitarr, fältinspelningar eller vad som helst. Musikaliska såväl som icke
musikaliska ljud omvandlas till ljudande landskap. När du lyssnar förflyttas du
som om du utforskar okända landskap. Trots dramatiskt
förändring av ljudbilden så känner vi starkt att vi är i ett och samma rum. Även om
man får en skakande upplevelse av att golvet försvinner under fötterna på en, så känner du dig säker
på ett poetiskt sätt. Per Svenssons ljudlandskap är verkligen mycket
fysiska. Även om det ofta är hårda och råa finns under denna yta en mycket
sensuell upplevelse. Jag skulle snarare säga sårbar än råa då man talar om de industriella ljuden.
. Hans metod är att använda fluxus metoder och slumpmässiga, improvisationer - och
öronen för att hålla ihop allt. På denna CD ser Per Svensson tillbaka.
Det är som en retrospektiv utställning. Vi ser (Hör) så långt tillbaka som 1987, dvs 20 år.
Och ännu längre tillbaka till det moderna pionjärerna - 90, 50 eller 30 år, vad du nu föredrar – där vi hittar en rad disparata normlösa - rörelser. Det hela handlade om demontering, finfördelning och att
undersöka gränserna. Per Svensson har passerat det. För honom har strukturerna
i musiken lagts samman igen, avvisade, och ersätta med nya
element. På ett sätt han står stadigt i en tradition av noise, electronica och
rock, men ingen av dessa standarduttryck är användbara i beskrivningen av hans konst.
Han rör sig bekvämt mellan sina erfarenheter av oljudsexperiment, konceptuell konst,
ljudkonst, spoken word. Han har inte behov av att spränga några gränser, han agerar som om de
inte fanns, och aldrig funnits.
I ordets rätta bemärkelse; hans musikaliska flöde / flux har en egen agenda, vilket ger den
frihet att verka inom sin samtida context.Text på CD-album OBCD
18 Januari, 2007.
* Carolina Söderholm, Kultur - Sydsvenskan, konstrecension
Per Svensson (född 1965) har tillbringat sin tid att utforska de stora frågorna i livet: ursprunget av universum, skapandet av jorden och ursprunget av mänsklig existens. Med geometriska skulptur, kapslar utrymme, nya kompositioner ljud och alkemiska experiment har han konstruerat sin egen teori om sambandet mellan mänskligheten, natur och rymd, och skrivit sin egen alternativ myt skapelseberättelsen ... botten finns en aspekt av politisk och miljömedvetenhet, men ytterligare mer tydlig är hans pulserande vitalitet ... i den nya utställningen målning, är skulptur, installationer och ljudkonst utsatt, vilket ger en bred bild av hans ensliga och konsekvent konst.
7 jun 2005
* Britte Montigny, Skånska Dagbladet, konstrecension
Djuplodande./ Konstens plattform är oändlig./ Göteborgsfödde Per Svensson ... under en lång rad år har han varit upptagen av funderingar på den naturfilosofiska alkemins antagande om att allt hänger sammam ... På utställningen möter vi installationer av ritbord och kemiska laboratorier där de första batterierna gjordes, målningar och föremål med referenser till livet och Tellus. .. Per Svensson har skapat en bred konstnärlig plattform. Detta inkluderar medierna ljud, ljus, teckning, måleri, skulptur, objekt och installationer ... I Svenssons alkemi hittar du den femte dimensionen "rymdåldern". Med installationen "Space medication kit" - en blå lysande glasväska med medicinsk utrustning för den internationella rymdstationen. I väskan finns också en skylt med informationen "Liv funnet i rymden-vi fann oss själva" som avslutar cirkeln med antagandet om att universum är en ursprunglig källa till allt.
11 Juni 2005
* Silvia Helperin, Kultur - Helsingborgs Dagblad / Västra Skånes Tidningar, Konstrecension
Människan i centrum av en kosmisk rymd - Han är en bildkonstnär, kompositör, gör experiment med alkemi och "Livet finns i rymden", arbetar också med film, arkitektur och ljud (som han i 1988 registrerade hjärtslag och låt dem höras) .
Invigningen av "Organic Universe" och "Bioplex III" hölls på Campus i Helsingborg. "Ekologisk Universe" en konstruktion som enligt konstnären fungerar som en kosmisk träd. Fem 6 m hög stjälkar tillverkad av galvaniserat järn når ut mot rymden. Mellan roten och kronan monterar 3 ringar runt stammen - inte olikt bilden av galaxer. 5 brons plattor etablerade stadigt i marken. Varje platta berätta sin egen historia: The New Alchemy, Geologiska epoker, Framtiden, FN Charters, och Big Bang. Den södra delen av gården är bosatt "Bioplex III". Enligt Kulturrådet är ett växthus som ser ut som en igloo och har formen av en kol-molekyl.
29 okt 2004
* Bertil Lundgren, Skaraborgs Allehanda, Kultur, konstrecension
"När konstnären blandar sina idéer med material, skapas andlig guld ... Per Svensson vill visa möjligheterna för en kreativ person att ge vanliga föremål nya dimensioner. Han gör detta med bilder och hans intresse för sociala, naturvetenskap och filosofiska frågoeställningar . I en serie av teckningar som vi kan följa Per Svenssons tankar från kolmolekylens form till universums mysterier. En fraktlåda har blivit en bikupa med autentiska ljud.
Per Svensson får räknas till de intressantaste konstnärerna i sin generation. Född i Göteborg 1965 och utbildad vid Kungliga Konsthögskolan. Han har ställt ut på Konstakademien och Göteborgs konstmuseum. Tillsammans med den experimentella gruppen Audio Laboratory visar han sitt intresse för experimentell musik. "
26 Jan 2003
* Håkan Nilsson, DN-Kultur, konst krönika,
"..men Per Svensson med sin stridsrop The New Alchemy, är konstnären på Skulpturens Hus som andas, om inte tro, så - kamp ... Även Svenssons målningar står i en tradition av politisk måleri, dom frustar lite av den ”kick ass” attityden som ofta är frånvarande i konst, teknisk eller inte "
15 Feb 2003
* Kerstin Waltersson, Skövde Nyheter, konstrecension
- Naturen är källan till allt jag gör...
... Konstnären Per Svensson har demonterat sin ateljé och har installerat den på Skövde Konsthall "
23 Jan 2003
* Petra Ljunggren, Skaraborgs Allehanda, konstrecension
"Han mixar den nya Alkemin"
23 Jan 2003
* Crispin Ahlström, Göteborgs-Posten - "Alkemi som skapar guld och nya tankar"
Per Svenssons alkemi handlar inte om guldmakeri utan om processer och förvandlingar. Nu ställer han ut i Skövde. Att Per Svensson kallar sin utställning för Den nya alkemin betyder inte att den har blivit grå och teoretisk. Den som såg hans Solar Bioplexus på Göteborgs Konstmuseum för knappt två år sedan eller sett hans Göteborgspaviljong på Alma Lövs Museum i Värmland vet att han arbetar tydligt och handfast, ofta med glimten i ögat. Per Svensson är ytterst mångsidig. Han arbetar som bildkonstnär, arkitekt, filmare och musiker, Men utställningen har också en politisk dimension. Intill en rent filosofisk installation som visar och motbevisar tyngdkraften (Gravity/Non Gravity) kan man se hans kommentar till Göteborgskravallerna. Life found in Space: en jordglob inspärrad bakom ett kravallstaket. Per Svensson har utsett sig själv till den nya tidens alkemist. Jag måste medge att han lyckas betydligt bättre än sina föregångare med att skapa guld, inte som klirr i kassan utan som nya tankar och idéer.
13 Feb 2003
* Jessica Kempe, DN-Kultur
Island på Alma Löv Museum ...
20 jul 2002
* Crispin Ahlström, Göteborgs-Posten, konstrecension
"Livet sett på på två olika sätt" Under en lång tid har han forskat kring livets nödtorft och fann att han måste börja med kol och vatten - utan dessa två element skulle livet vara omöjligt. Teckningar, målningar och skulpturer har utvecklats till utställningen "Solar Bioplexus" - en installation som koncentrera idéer till en koncept. I centrum finns det en enorm växthus. Växthuset är formad som en kolmolekyl med en rad medicinska växter lånade från Göteborg botaniska trädgårdar ... Det är en vacker trädgård i mindre skala och den vattnas med samma dropp och fusion som ger näring under en operation ... Han beskriver livet ur en vetenskaplig synvinkel, men kan inte undvika känslighet och engagemang i sin konst.
5 mars, 2000
* Johan Alfredsson Göteborgs-Posten, "Geometri möter livet ...
”Konstnären Per Svensson låter besökaren kliva in i själva livets grundläggande byggsten"
Installationen Solar Bioplexus består av en burliknande modell av en kolmolekyl i rumsstorlek. Där inne sprudlar livet i form av gröna växter som bevattnas med droppflaskor. På väggarna runt installationen sitter skisser av arkitektoniska framtidsvisioner, växter och tidiga idéer till konstverket.
5 mars, 2000
* Pontus Hammarén, Nöjesguiden, konst i Göteborg
Per Svensson installation på Göteborgs Konstmuseum börjar med det faktum att allt liv på vår planet är uppbyggt av kol och vatten. I en stor uppbyggd, gigantiska kolmolekyl har han placerat in ett växthus med livgivande växter, både ätbara och medicinalväxter. Plantorna får näring genom dropp. Per Svensson har skapat en fristad som visar skönheten och geometrin i naturen. Ytterst handlar det om livets existens.
April 2000
* Fredric Bedoire, Solar Bioplexus, Utställningskatalog, Göteborgs Konstmuseum
"Per Svensson bryter nu ner den kompakta och döda kol molekylen och fyller dess håligheter med liv, med gröna växter som avtecknar sig mot den kobolt-blå rymden. Interiören erbjuder människor en tillflykt, en livbåt ... Avgörande är mötet mellan det rationella och det irrationella, det hårda och det mjuka, att vara realist och en romantiker på samma gång. Detta skiljer Per Svensson från sina föregångare och placerar honom i en tid som vår"
Mars 2000
* Ida Thunberg, Nya Wärmlands - Tidningen, Krönika och intervju (1a sidesnyheter)
"Konsul med evigt liv ...-Ja vi är odödliga, säger Per med ett leende.
2 juli 1998
* Ulrika Stare, Göteborgs-Posten, The Art stiger ...
Per Svenssons torn Art Capsule - Göteborgs Paviljiongen är också konsulat för KREV. Som en hybrid mellan Vinga fyr och en rymdkapsel de två nivå byggnad ökar. Under juni Per Svensson själv uppvisar, en utställning som är starkt relaterad till själva byggnaden.
Tornet, kapseln och kosmos återspeglas i det utrymme som är både äventyrlig och geniala.
19 juni 1998
* Anette Gärdeklint, Värmlands Folkblad, konst översyn,
Om Alma Löv Museum och Göteborgs Paviljongen ...
2 juli 1998
* Ann-Charlotte Glasberg, GT, konst översyn
Om Alma Löv Museum och Göteborgs Paviljionen ...
4 Aug, 1998
* Per-Gunnar Kramer, GT-Kultur,
"Laddat med energi ... En samling av himlakroppar i brons flytande i sitt eget universum ...
Utmärkande hos Per Svensson är att han förenar lust av experimentlusta med djup ",
21 September 1997
* Gunilla Grahn-Hinnfors, Göteborgs - Posten "Det 6: e elementet ...
I utställningen prima materia blir du extra medveten eftersom innehållet i det här fallet inte bara är byggmaterial, utan också motiv "
20 september 1997
* Josephine Carr, Aftonbladet - Puls, "Färg, Space och Form"
21 Mars 1997
* Mark Swed, Los Angeles Times, "seende, ljud – Aktion",
På LACE, har örat, ögat sina egna våglängder ... men ibland visar sig musikaliska bilder.
Per Svensson's "Element II" består av vita pappersark i dragspelform och ett av dem är en blyertsteckning av en form som påminner om en CD."
20 mar 1997
* Josephine Carr, Aftonbladet - Puls, "Per Svensson och Ernst Billgren är Artfactory produktion. Katalogtexter av Jan Håfström och Christer Fuglesang. Nr 4 om Aftonbladets topp 10-listan "
21 Mars 1997
* Christer Bergqvist, NWT
24 timmars Konst - Bronsskulpturerna i Torsby symboliserar de fem elementen, jord, luft, eld, vatten och etern ...
30 september 1996
* Rolf Hallin, Arbetet, konst krönika, + Intervju
Per Svensson född 1965, göteborgare (Majorna) har sin första separatutställning på Mors Mössa i Haga .... Per Svensson visar svetsade skulpturer och målningar med Andlig Energi "
23 Feb 1991
* Lars O Ericsson, Dagens Nyheter
Överreagerade Kontraster - LOE ser 5 aktuella utställningar,
Richard Long, Einar Hoste, Alf Linder, Ulf Rollof, Per Svensson.
... På Sweger Konst visar han en kombination av skulptur och måleri ... det är också inom dessa objekt en spänning mellan metallisk kyla och koloristisk nerv som känns utvecklingsbar ...
17 oktober 1990.
BOR OCH ARBETAR I GÖTEBORG OCH I ÖVRABY PÅ ÖSTERLEN
VERKSAM SOM SKULPTÖR, BILDKONSTNÄR OCH LJUDKONSTNÄR SEDAN MITTEN AV 80-TALET.
YRKESVERKSAM KONSTNÄR SEDAN 1990, INTERNATIONELLT MERITERAD.
UTBILDAD VID KUNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN I STOCKHOLM 1985-1990,
OCH VID KUNGLIGA KONSTHÖGSKOLANS ARKITEKTURHÖGSKOLA I STOCKHOLM 1999-2000.
ARBETAR MED SKULPTUR, MÅLERI, TECKNINGAR, LJUDINSTALLATIONER, FILM OCH ARKITEKTUR.
VERK AV PER SVENSSON HAR VISATS PÅ L.A.C.E I LOS ANGELES, HELIOSTURM I KÖLN, BAHNHOF WEST-END I BERLIN, KUNGL. KONSTAKADEMIEN I STOCKHOLM, NATIONAL MUSEUM LOSAKA I SAMBIA, YSTADS KONSTMUSEUM, GÖTEBORGS KONSTMUSEUM, ALMA LÖV MUSEUM,
SKÖVDE KONSTHALL, CITÉ INTERNATIONALE DES ARTS I PARIS, ANOMALOUS
GALLERY I SEATTLE, TITANIK GALLERY I TURKU, KRISTIANSTADS KONSTHALL,
BORÅS KONSTMUSEUM, CENTQUATRE 104 I PARIS, MODERNA MUSEET I STOCKHOLM, MODERNA MUSEET I MALMÖ OCH PÅ SKULPTÖRFÖRBUNDET I REKJAVIK.
ARTIST IN RECIDENS PÅ CITÉ DES ARTS, PARIS. SUMU A.I R. TURKU, FINLAND SAMT SIM RECIDENCY I REYKJAVIK PÅ ISLAND.
UTSTÄLLNINGAR PÅ FLERA GALLERIER...
REPRESENTERAD MED OFFENTLIGA VERK FÖR STATENS KONSTRÅD, ALMA LÖV MUSEUM OF E & U ART, STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING, TORSBY KOMMUN M.M.
DELTAGANDE KONSTNÄR OCH CURATOR FÖR UTSTÄLLNINGEN "GÖTEBORGSPAVILJONGEN" PÅ ALMALÖV MUSEUM 1998 & UTSTÄLLNINGEN "SVART LJUS/BLACK LIGHT" PÅ BORÅS KONSTMUSEUM 2012.
PER SVENSSON; KOMPOSITÖR, MUSIKER, PERFORMANCEKONSTNÄR.
ARBETAR OCKSÅ MED LJUDKOMPOSITON, LJUDPRODUKTION OCH LIVEFRAMTRÄDANDEN.
SOLO, OCH MED OLIKA KONSTELLATIONER.
BÖRJADE SIN KARRIÄR SOM LJUDKONSTNÄR OCH POET PÅ SKIVBOLAGET RADIUM 226.05 OCH
FIREWORK EDITION I MITTEN AV 80-TALET MED SIN FÖRSTA VINYLSKIVA OCH BOKRELEASE 1987. STARTADE SKIVBOLAGET KOLSYREFABRIKEN RECORDS, LJUDSTUDION SOUNDARTLAB,
Au 197.2 ART/AUDIOVISUAL UNIVERSE. STARTADE LJUDKONSTKOLLEKTIVET AUDIO LABORATORY. MEDLEM AV FOLK/PSYCHROCK BANDET MINDMACHINE.
PRODUCENT OCH MEDLEM I GÖTEBORGSBASERADE, PSYKEDELISKA INDUSTRIROCKBANDET;
THE KINGDOM OF EVOL FEATURING FREDDIE WADLING.
MEDLEM OCH GRUNDARE AV DEN PSYKEDELISKA ROCKGRUPPEN THE NEW ALCHEMY.
EXTRA INFO.
OM PER SVENSSON – UTVALDA TEXTER & RECENSIONER / KONST OCH ARKITEKTUR
Per Svensson, konstnär, född 1965 i Göteborg, Sverige. Arbetar med bildkonst, ljudkonst, film och arkitektur.
Bibliografi 1990-2012 / Utvalda texter & recensioner;
*Marion Alluchon, SI, Paris / Artnord Magazine # 11, Spotlight
Per Svensson
Med sin förkärlek för vidsträckta naturområden och naturmiljöer, använder den svenske konstnären Per Svensson (f. 1965) naturen som inspiration för att skapa konstverk som både är komplexa och poetiska. Baserat på omfattande observationer av biologiska system skapar han ljudkompositioner, liveinspelningar och video performance, teckningar och unika installationer, där den vetenskapliga forskningen ofta är nära det ockulta. Genom att skapa vad han kallar en Alkemisk plattform utvecklar Svensson nya geometriska former, inspirerade av den fraktala utvecklingen i naturen, och strävar efter att göra nya dimensioner synliga. Ett exempel är verket Bioplex 6, som visades vid Salon de la Jeune Création 2011 vid det nya moderna konstcentret "104/centquarte" i Paris, som består av flera element och speglar ett nytt skede i konstnärens forskning. Bland sina många referenser till matematiken, men också till numerologi och ockultism, hänvisar siffran 6 till den sjätte dimensionen som erhållits genom det skuggorspel som projiceras från tredimensionella geometriska mobilerna på väggen, som bildar en ny strukturell arkitektur.
Marion Alluchon
September 1, 2012
http://www.artnord.fr/en/?p=1528
* Dan Jönsson, DN Kultur, Borås Konstmuseum visar ”Svart ljus” – en fängslande och smått nostalgisk djupdykning i den originella konstnärliga miljö som uppstod på åttiotalet runt det lilla alternativa galleriet och skivbolaget Radium i Göteborg, där musiker och konstnärer ingick i en experimentell undergroundscen med särpräglade estetiska visioner.
Utställningen ger en fin bild av vad det handlade om. Mystiken i Freddie Wadlings expressiva teckningar, den Swedenborgska spiritismen i Leif Elggrens ljudexperiment och de alkemistiska beräkningarna bakom Per Svenssons geometriska ljudskulpturer vittnar om en mycket tidstypisk fascination för vad man kan kalla det irrationellas metodik. Enklast visar det sig kanske i de tidiga, dramatiskt underexponerade fotografierna av Annika von Hausswolff som utställningen också hämtat titeln från. Det ”svarta ljuset” blev symbolen för det absoluta överskridandet, ett sätt att se på konsten som en sorts antimateria. En magisk, existentiell förtätning.
Och det är ett spår som leder vidare. Radiumgängets kompromisslösa svartkonst känns meningsfull i dag...
March 3, 2012
http://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konst-ar-dyrbarare-an-korv-pa-varbergs-konsthall-och-svart-ljus-pa-boras-konstmu* SUMUair / Kulturkontakt Nord, Titanik Gallery, Åbo, Finland
Per Svensson, född 1965 i Göteborg, Sverige, har sedan början av åttiotalet skapat sina egna landmärken inom den samtida konsten och ljudkonst-scenen. Med sitt specifika alkemistiska konstuttryck med projekt såsom "The New Alchemy", har han skapat slående installationer genom att kombinera skulptur med ljudkonst. Hans verk har visats på gallerier och konstmuseer i olika länder runt om i världen. Per Svensson är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och har en Master i fin konst. Han var också utbildad vid Kungliga Konsthögskolans Avdelning för Arkitektur.
Verk av Per Svensson undersöker frågor om sociala, politiska och miljömässiga effekter på planeten och våra liv. Verk av Per Svensson visar samband mellan mikro-fysik, såsom de kroppsliga funktionerna och kvantfysik, såsom geometriska strukturer i naturen, till större strukturer, såsom sändningar ut i rymden och livets evolution i rymden. Han raderar gränserna mellan mikro-och makronivåer till en alkemiska plattform, undersöker omvärlden via forskning, konst och teknologi, skapar han en fri stat för Alkemisk konst - en form av alkemisk konst med en psykedelisk förlängning.
Per Svensson konst är en form av forskning som undersöker samspelet mellan sinnena och miljön, som bygger nya strukturer med skulptur, film och ljud. I sina performanceverk använder han sin kropp som ett verktyg för interaktioner med naturen.
30 Juni 2011
http://sumuair.wordpress.com/2011/05/18/per-svensson-at-sumu-a-i-r-15-5-30-6-2011/
*Thomas Millroth, Sydsvenskan, Konst
- Det femte elementet
Per Svensson
The State of the Art, Martin Bryder Gallery, Lund, t o m 3.10.
Alvin Lucier
Sferics, Scaniaparken, Malmö, t o m 4.10.
Thomas Millroth ser två aktuella utställningar där alla element ryms i sama verk. I en tid av snabba sinnliga retningar envisas ljudkonst med frågor, som gränsartill både rit och religion.
Hur ska jag annars uppfatta amerikanen Alvin Luciers installation i Scaniaparken?
Den sprakar som torr ved, en fyrtio minuters komposition av inspelade, normalt
ohörbara, radiovågor. Med ens blir parken, himlen, havet, vattnet oerhört närvarande
och omslutande. Och de nya rum jag hör påminner mig om våra sinnens begränsningar. Det är inga enkla frågor Lucier väcker.
Det är ännu mer uttalat i Per Svenssons storslagna utställning, där golvet vibrerar av loopar.
Pulsen är högre än hos Lucier och installationen är gjord i den brinnande övertygelsen att
konsten är en egen plats, där poesi, ljud och idéer kan förenas. Uttryckens alkemi skapar
ingångar i livscykeln i dess vidaste mening. Det är mystik formad med en punkig BZ-estetik
– ockupera ditt eget liv, acceptera inga ledare. Men Svensson låter oss också ana en mild doft
av honung, då en dodekaeder av bivax värms. Denna geometriska kropp är konstruerad av tolv
femhörningar och ansågs motsvara quinta essentia, det femte elementet, kvintessensen, som i
sig rymde de andra elementen, jord, eld, vatten, luft.
”Ge mig honung”, skrev Joseph Beuys och tänkte på dess värmande, livgivande egenskaper.
Med samma existentiella övertygelse har Per Svensson genomfört sitt verk.
Liksom Lucier, som förvandlar Scaniaparken till en rituell plats.
För visst har han skapat en modern form av kvintessensen, när de gnistlika ljuden förenas
med vatten, himmel, park – alla element ryms i samma verk.
Som betraktare känns det stort att bli tagen på sådant allvar.
Thomas Millroth
författare och konstkritiker
16 September 2010.
* Fredrik Svensk, Göteborgsposten, Konst
PER SVENSSON, Palmhuset, Trädgårdsföreningen. t o m 25/10
Att presentera konst i redan estetiskt överdådiga miljöer är svårt. Anledningen till att det trots allt blivit så populärt bygger dels på en överdriven kritik av den vita kubens ideologiska funktion, som fått många konstnärer att vilja visa sin konst i ”verkligheten” i stället. Dels på idealistiska förhoppningar om att ”lite samtidskonst” ska kunna vitalisera den egna verksamheten.
Men ibland lyckas faktiskt konsten göra något med icke-konstrummet som förstärker rummets egen intensitet. Så är fallet med Per Svenssons The New Clear Plants and The Butterfly Effect i Trädgårdsföreningens Palmhus. Svensson har mickat upp instängda fjärilar i en esoterisk installation som existerar så länge fjärilarna lever.
Oktober 9, 2009
* Tor Billgren, Sydsvenskan, Kultur - Högspänning och urkraft
I de fyra första takterna av den inledande soluppgångssatsen av Richard Strauss ”Also sprach Zarathustra”, som vi framför allt känner från Stanley Kubricks ”År 2001 – ett rymdäventyr”, mullrar ett lågt C på orgel, kontrabas och kontrafagott. En sorts urmuller, som sedan lämnar plats för trumpeterna och de dramatiska pukorna. På den tiden då jorden var öde och tom hördes detta ljud tydligt och klart, men idag är det förstås dränkt av allt annat som låter runt omkring oss. På konstnärlig väg kan man dock rekonstruera, och till och med hitta tillbaka till just detta urljud – ja, hela urtillståndet och urkaften, och en konstnär som jobbar med det är Per Svensson.
Han är född i Göteborg 1965. Som konstnär föddes han dock under en resa till Island i mitten av 80-talet, som intendenten Yrr Jónasdóttir skriver i den mycket snygga katalogen. Ett påstående som känns helt rimligt när man ser de enkla fotografierna från de första mötena med den stelnade lavan, gejsrarna och glaciärerna på ön.
Här har vi själva ouvertyren till konstnärskapet, som sedan utvecklar sig till det som visas på resten av retrospektiven i Ystad: ritningarna av de snillrika energilösningarna, de enorma träkonstruktionerna med solpaneler, högtalare och element, de rostiga och brummande skulpturerna, och det dramatiska måleriet, som skapar en känsla av att konstnären inte använder pensel när han målar, utan högspänning.
Förutom ljud, kraft och energi, handlar utställningen också om konstnärens position och sårbarhet i övervakningssamhället. Ena sidan av en stor, tvådelad installation föreställer en konstnärs arbetsplats, som bevakas av en övervakningscentral som finns på den andra. På bordet framför monitorerna ligger lagböcker och en domarklubba. Här behövs varken juridiska ombud eller rättegång för att sätta dit den misstänkte. Och med kamerornas enögda blick ter sig förstås en konstnär som Per Svensson ytterst suspekt där han sitter och jobbar med kablar, elektroniska komponenter och kemikalier...
Med ett mycket enkelt och briljant grepp har han även gjort sin filmproduktion, som sträcker sig tillbaka till 1986, till en kommentar till dagens paranoida övervakningsklimat. Filmerna presenteras i en projektion som är formad som en liggande åtta – det vill säga klichébilden av blicken från en kikare. Vi är alltså inte längre publik, utan spanare. Vi har förflyttats från auditoriet till ett undanskymt buskage.
Per Svensson visar därmed också exempel på hur man kan återvinna konst. Det som är tjugo år gammalt kan genom några få ingrepp göras högst dagsaktuellt.
26 Maj, 2008.
* Thomas Millroth, - en konst som strålar av energi
Det handlar om energi, hur man hanterar den, omvandlat till ljud, sekvenser,
kluster av vibrerande energi. Inget behov av att understryka Per Svensson (f.
1965) Tidigare i Göteborgs punk-scen. Du kan känna det i hans musik, känna det
på alla sätt han använder olika ljud, hur han utforskar olika verktyg och kombinerar dem med
elgitarr, fältinspelningar eller vad som helst. Musikaliska såväl som icke
musikaliska ljud omvandlas till ljudande landskap. När du lyssnar förflyttas du
som om du utforskar okända landskap. Trots dramatiskt
förändring av ljudbilden så känner vi starkt att vi är i ett och samma rum. Även om
man får en skakande upplevelse av att golvet försvinner under fötterna på en, så känner du dig säker
på ett poetiskt sätt. Per Svenssons ljudlandskap är verkligen mycket
fysiska. Även om det ofta är hårda och råa finns under denna yta en mycket
sensuell upplevelse. Jag skulle snarare säga sårbar än råa då man talar om de industriella ljuden.
. Hans metod är att använda fluxus metoder och slumpmässiga, improvisationer - och
öronen för att hålla ihop allt. På denna CD ser Per Svensson tillbaka.
Det är som en retrospektiv utställning. Vi ser (Hör) så långt tillbaka som 1987, dvs 20 år.
Och ännu längre tillbaka till det moderna pionjärerna - 90, 50 eller 30 år, vad du nu föredrar – där vi hittar en rad disparata normlösa - rörelser. Det hela handlade om demontering, finfördelning och att
undersöka gränserna. Per Svensson har passerat det. För honom har strukturerna
i musiken lagts samman igen, avvisade, och ersätta med nya
element. På ett sätt han står stadigt i en tradition av noise, electronica och
rock, men ingen av dessa standarduttryck är användbara i beskrivningen av hans konst.
Han rör sig bekvämt mellan sina erfarenheter av oljudsexperiment, konceptuell konst,
ljudkonst, spoken word. Han har inte behov av att spränga några gränser, han agerar som om de
inte fanns, och aldrig funnits.
I ordets rätta bemärkelse; hans musikaliska flöde / flux har en egen agenda, vilket ger den
frihet att verka inom sin samtida context.Text på CD-album OBCD
18 Januari, 2007.
* Carolina Söderholm, Kultur - Sydsvenskan, konstrecension
Per Svensson (född 1965) har tillbringat sin tid att utforska de stora frågorna i livet: ursprunget av universum, skapandet av jorden och ursprunget av mänsklig existens. Med geometriska skulptur, kapslar utrymme, nya kompositioner ljud och alkemiska experiment har han konstruerat sin egen teori om sambandet mellan mänskligheten, natur och rymd, och skrivit sin egen alternativ myt skapelseberättelsen ... botten finns en aspekt av politisk och miljömedvetenhet, men ytterligare mer tydlig är hans pulserande vitalitet ... i den nya utställningen målning, är skulptur, installationer och ljudkonst utsatt, vilket ger en bred bild av hans ensliga och konsekvent konst.
7 jun 2005
* Britte Montigny, Skånska Dagbladet, konstrecension
Djuplodande./ Konstens plattform är oändlig./ Göteborgsfödde Per Svensson ... under en lång rad år har han varit upptagen av funderingar på den naturfilosofiska alkemins antagande om att allt hänger sammam ... På utställningen möter vi installationer av ritbord och kemiska laboratorier där de första batterierna gjordes, målningar och föremål med referenser till livet och Tellus. .. Per Svensson har skapat en bred konstnärlig plattform. Detta inkluderar medierna ljud, ljus, teckning, måleri, skulptur, objekt och installationer ... I Svenssons alkemi hittar du den femte dimensionen "rymdåldern". Med installationen "Space medication kit" - en blå lysande glasväska med medicinsk utrustning för den internationella rymdstationen. I väskan finns också en skylt med informationen "Liv funnet i rymden-vi fann oss själva" som avslutar cirkeln med antagandet om att universum är en ursprunglig källa till allt.
11 Juni 2005
* Silvia Helperin, Kultur - Helsingborgs Dagblad / Västra Skånes Tidningar, Konstrecension
Människan i centrum av en kosmisk rymd - Han är en bildkonstnär, kompositör, gör experiment med alkemi och "Livet finns i rymden", arbetar också med film, arkitektur och ljud (som han i 1988 registrerade hjärtslag och låt dem höras) .
Invigningen av "Organic Universe" och "Bioplex III" hölls på Campus i Helsingborg. "Ekologisk Universe" en konstruktion som enligt konstnären fungerar som en kosmisk träd. Fem 6 m hög stjälkar tillverkad av galvaniserat järn når ut mot rymden. Mellan roten och kronan monterar 3 ringar runt stammen - inte olikt bilden av galaxer. 5 brons plattor etablerade stadigt i marken. Varje platta berätta sin egen historia: The New Alchemy, Geologiska epoker, Framtiden, FN Charters, och Big Bang. Den södra delen av gården är bosatt "Bioplex III". Enligt Kulturrådet är ett växthus som ser ut som en igloo och har formen av en kol-molekyl.
29 okt 2004
* Bertil Lundgren, Skaraborgs Allehanda, Kultur, konstrecension
"När konstnären blandar sina idéer med material, skapas andlig guld ... Per Svensson vill visa möjligheterna för en kreativ person att ge vanliga föremål nya dimensioner. Han gör detta med bilder och hans intresse för sociala, naturvetenskap och filosofiska frågoeställningar . I en serie av teckningar som vi kan följa Per Svenssons tankar från kolmolekylens form till universums mysterier. En fraktlåda har blivit en bikupa med autentiska ljud.
Per Svensson får räknas till de intressantaste konstnärerna i sin generation. Född i Göteborg 1965 och utbildad vid Kungliga Konsthögskolan. Han har ställt ut på Konstakademien och Göteborgs konstmuseum. Tillsammans med den experimentella gruppen Audio Laboratory visar han sitt intresse för experimentell musik. "
26 Jan 2003
* Håkan Nilsson, DN-Kultur, konst krönika,
"..men Per Svensson med sin stridsrop The New Alchemy, är konstnären på Skulpturens Hus som andas, om inte tro, så - kamp ... Även Svenssons målningar står i en tradition av politisk måleri, dom frustar lite av den ”kick ass” attityden som ofta är frånvarande i konst, teknisk eller inte "
15 Feb 2003
* Kerstin Waltersson, Skövde Nyheter, konstrecension
- Naturen är källan till allt jag gör...
... Konstnären Per Svensson har demonterat sin ateljé och har installerat den på Skövde Konsthall "
23 Jan 2003
* Petra Ljunggren, Skaraborgs Allehanda, konstrecension
"Han mixar den nya Alkemin"
23 Jan 2003
* Crispin Ahlström, Göteborgs-Posten - "Alkemi som skapar guld och nya tankar"
Per Svenssons alkemi handlar inte om guldmakeri utan om processer och förvandlingar. Nu ställer han ut i Skövde. Att Per Svensson kallar sin utställning för Den nya alkemin betyder inte att den har blivit grå och teoretisk. Den som såg hans Solar Bioplexus på Göteborgs Konstmuseum för knappt två år sedan eller sett hans Göteborgspaviljong på Alma Lövs Museum i Värmland vet att han arbetar tydligt och handfast, ofta med glimten i ögat. Per Svensson är ytterst mångsidig. Han arbetar som bildkonstnär, arkitekt, filmare och musiker, Men utställningen har också en politisk dimension. Intill en rent filosofisk installation som visar och motbevisar tyngdkraften (Gravity/Non Gravity) kan man se hans kommentar till Göteborgskravallerna. Life found in Space: en jordglob inspärrad bakom ett kravallstaket. Per Svensson har utsett sig själv till den nya tidens alkemist. Jag måste medge att han lyckas betydligt bättre än sina föregångare med att skapa guld, inte som klirr i kassan utan som nya tankar och idéer.
13 Feb 2003
* Jessica Kempe, DN-Kultur
Island på Alma Löv Museum ...
20 jul 2002
* Crispin Ahlström, Göteborgs-Posten, konstrecension
"Livet sett på på två olika sätt" Under en lång tid har han forskat kring livets nödtorft och fann att han måste börja med kol och vatten - utan dessa två element skulle livet vara omöjligt. Teckningar, målningar och skulpturer har utvecklats till utställningen "Solar Bioplexus" - en installation som koncentrera idéer till en koncept. I centrum finns det en enorm växthus. Växthuset är formad som en kolmolekyl med en rad medicinska växter lånade från Göteborg botaniska trädgårdar ... Det är en vacker trädgård i mindre skala och den vattnas med samma dropp och fusion som ger näring under en operation ... Han beskriver livet ur en vetenskaplig synvinkel, men kan inte undvika känslighet och engagemang i sin konst.
5 mars, 2000
* Johan Alfredsson Göteborgs-Posten, "Geometri möter livet ...
”Konstnären Per Svensson låter besökaren kliva in i själva livets grundläggande byggsten"
Installationen Solar Bioplexus består av en burliknande modell av en kolmolekyl i rumsstorlek. Där inne sprudlar livet i form av gröna växter som bevattnas med droppflaskor. På väggarna runt installationen sitter skisser av arkitektoniska framtidsvisioner, växter och tidiga idéer till konstverket.
5 mars, 2000
* Pontus Hammarén, Nöjesguiden, konst i Göteborg
Per Svensson installation på Göteborgs Konstmuseum börjar med det faktum att allt liv på vår planet är uppbyggt av kol och vatten. I en stor uppbyggd, gigantiska kolmolekyl har han placerat in ett växthus med livgivande växter, både ätbara och medicinalväxter. Plantorna får näring genom dropp. Per Svensson har skapat en fristad som visar skönheten och geometrin i naturen. Ytterst handlar det om livets existens.
April 2000
* Fredric Bedoire, Solar Bioplexus, Utställningskatalog, Göteborgs Konstmuseum
"Per Svensson bryter nu ner den kompakta och döda kol molekylen och fyller dess håligheter med liv, med gröna växter som avtecknar sig mot den kobolt-blå rymden. Interiören erbjuder människor en tillflykt, en livbåt ... Avgörande är mötet mellan det rationella och det irrationella, det hårda och det mjuka, att vara realist och en romantiker på samma gång. Detta skiljer Per Svensson från sina föregångare och placerar honom i en tid som vår"
Mars 2000
* Ida Thunberg, Nya Wärmlands - Tidningen, Krönika och intervju (1a sidesnyheter)
"Konsul med evigt liv ...-Ja vi är odödliga, säger Per med ett leende.
2 juli 1998
* Ulrika Stare, Göteborgs-Posten, The Art stiger ...
Per Svenssons torn Art Capsule - Göteborgs Paviljiongen är också konsulat för KREV. Som en hybrid mellan Vinga fyr och en rymdkapsel de två nivå byggnad ökar. Under juni Per Svensson själv uppvisar, en utställning som är starkt relaterad till själva byggnaden.
Tornet, kapseln och kosmos återspeglas i det utrymme som är både äventyrlig och geniala.
19 juni 1998
* Anette Gärdeklint, Värmlands Folkblad, konst översyn,
Om Alma Löv Museum och Göteborgs Paviljongen ...
2 juli 1998
* Ann-Charlotte Glasberg, GT, konst översyn
Om Alma Löv Museum och Göteborgs Paviljionen ...
4 Aug, 1998
* Per-Gunnar Kramer, GT-Kultur,
"Laddat med energi ... En samling av himlakroppar i brons flytande i sitt eget universum ...
Utmärkande hos Per Svensson är att han förenar lust av experimentlusta med djup ",
21 September 1997
* Gunilla Grahn-Hinnfors, Göteborgs - Posten "Det 6: e elementet ...
I utställningen prima materia blir du extra medveten eftersom innehållet i det här fallet inte bara är byggmaterial, utan också motiv "
20 september 1997
* Josephine Carr, Aftonbladet - Puls, "Färg, Space och Form"
21 Mars 1997
* Mark Swed, Los Angeles Times, "seende, ljud – Aktion",
På LACE, har örat, ögat sina egna våglängder ... men ibland visar sig musikaliska bilder.
Per Svensson's "Element II" består av vita pappersark i dragspelform och ett av dem är en blyertsteckning av en form som påminner om en CD."
20 mar 1997
* Josephine Carr, Aftonbladet - Puls, "Per Svensson och Ernst Billgren är Artfactory produktion. Katalogtexter av Jan Håfström och Christer Fuglesang. Nr 4 om Aftonbladets topp 10-listan "
21 Mars 1997
* Christer Bergqvist, NWT
24 timmars Konst - Bronsskulpturerna i Torsby symboliserar de fem elementen, jord, luft, eld, vatten och etern ...
30 september 1996
* Rolf Hallin, Arbetet, konst krönika, + Intervju
Per Svensson född 1965, göteborgare (Majorna) har sin första separatutställning på Mors Mössa i Haga .... Per Svensson visar svetsade skulpturer och målningar med Andlig Energi "
23 Feb 1991
* Lars O Ericsson, Dagens Nyheter
Överreagerade Kontraster - LOE ser 5 aktuella utställningar,
Richard Long, Einar Hoste, Alf Linder, Ulf Rollof, Per Svensson.
... På Sweger Konst visar han en kombination av skulptur och måleri ... det är också inom dessa objekt en spänning mellan metallisk kyla och koloristisk nerv som känns utvecklingsbar ...
17 oktober 1990.
PER SVENSSON finns ocksÃ¥ pä Svenskakonstnarer.se »
Mer info om PER SVENSSON»