WILLIAM Wilhelm Josef FÉRON
Bildkonstnär, född i Stockholm 1858, död där 1894. Studerade vid Konstakademien och i Paris. Målade landskap med figurmotiv samt genretavlor.
Representerad: Ung flicka i trädgården, Nationalmuseum i Stockholm och Pariservår, Göteborgs Konstmuseum.
Bild:Elegant dam vid Triumfbågen.
Signerad William Féron. Olja på duk, 166 x 90 cm.
Den alltför tidigt bortgångne konstnären William Féron återgav med en enastående elegans "la vie moderne", den moderna staden. I Paris, där han var verksam under flera år, avbildade han boulevarderna, det mondäna livet och huvudstadens pulserande liv.
Féron föddes i Stockholm i en förmögen guldsmedsfamilj. Han studerade först vid Tekniska skolan (nuvarande Konstfack) och blev efter förberedande studier vid Edvard Perséus fria skola elev vid Konstakademien 1873. Efter studierna reste han till Paris och anslöt sig till den svenska konstnärskolonin. Tillsammans med några konstnärskollegor, som Karl Nordström och Robert Thegerström, reste han gärna till kusten i Normandie - Lyons-la-fôret, en liten ort i Rouentrakten och Saint-Jouin var populära utflyktsmål. Med undantag för en resa till Italien 1882, tillsammans med Carl Skånberg, kom Féron att stanna i Frankrike under större delen av 1880-talet. I Paris umgicks han flitigt med svenska konstnärer och anslöt sig till opponentrörelsen mot akademien 1885. Féron ställde ut på Salongen mellan åren 1882 och 1885.
I Paris kom Féron att anamma det nya friluftsmåleriet och han påverkades starkt av, den i Frankrike verksamme, italienaren Giuseppe de Nittis och hans impressionistiska och salongsbetonade stil. Konstkritikern Georg Nordensvan beskrev Férons måleri med anledning av en utställning i Stockholm 1884: "Féron är den ende i vår unga pariserkoloni, som slagit sig på att måla gatscener från världsstaden, flyktigt och skisserat i ett manér, som är impressionistiskt och påminner om de allra modernaste teckningar i utlandets illustrerade tidningar."
Den aktuella målningen är utförd i Paris någon gång under åren 1882-86. En elegant parisiska poserar för konstnären i en stram promenaddräkt med turnyr och pälskrage i svarta och bruna toner. En magnifik och konstfullt knuten hakrosett i glänsande vitt lyser upp målningens annars dova färgskala. I vänster hand håller den unga damen ett paraply med elfenbensknopp. Bakom henne ligger avenue du Bois-de-Boulogne (senare avenue Foch) som leder upp till stjärnplatsen med den monumentala Triumfbågen. Eleganta ekipage, ryttare och ryttarinnor flanerar i denna fashionabla del av den franska huvudstaden. På Triumfbågens topp ses bildhuggaren Alexandre Falguières kraftfulla skulptur Revolutionens triumf som från 1882 till 1886 krönte monumentet. Målningen andas en friskhet och fräschör helt i läromästaren de Nittis stil och Féron tillägnar sig även impressionisternas idéer med den fotografiska vinkeln och beskärningen. Det är en förfinad och stilfull situationsbild som betraktaren blir vittne till.
Representerad: Ung flicka i trädgården, Nationalmuseum i Stockholm och Pariservår, Göteborgs Konstmuseum.
Bild:Elegant dam vid Triumfbågen.
Signerad William Féron. Olja på duk, 166 x 90 cm.
Den alltför tidigt bortgångne konstnären William Féron återgav med en enastående elegans "la vie moderne", den moderna staden. I Paris, där han var verksam under flera år, avbildade han boulevarderna, det mondäna livet och huvudstadens pulserande liv.
Féron föddes i Stockholm i en förmögen guldsmedsfamilj. Han studerade först vid Tekniska skolan (nuvarande Konstfack) och blev efter förberedande studier vid Edvard Perséus fria skola elev vid Konstakademien 1873. Efter studierna reste han till Paris och anslöt sig till den svenska konstnärskolonin. Tillsammans med några konstnärskollegor, som Karl Nordström och Robert Thegerström, reste han gärna till kusten i Normandie - Lyons-la-fôret, en liten ort i Rouentrakten och Saint-Jouin var populära utflyktsmål. Med undantag för en resa till Italien 1882, tillsammans med Carl Skånberg, kom Féron att stanna i Frankrike under större delen av 1880-talet. I Paris umgicks han flitigt med svenska konstnärer och anslöt sig till opponentrörelsen mot akademien 1885. Féron ställde ut på Salongen mellan åren 1882 och 1885.
I Paris kom Féron att anamma det nya friluftsmåleriet och han påverkades starkt av, den i Frankrike verksamme, italienaren Giuseppe de Nittis och hans impressionistiska och salongsbetonade stil. Konstkritikern Georg Nordensvan beskrev Férons måleri med anledning av en utställning i Stockholm 1884: "Féron är den ende i vår unga pariserkoloni, som slagit sig på att måla gatscener från världsstaden, flyktigt och skisserat i ett manér, som är impressionistiskt och påminner om de allra modernaste teckningar i utlandets illustrerade tidningar."
Den aktuella målningen är utförd i Paris någon gång under åren 1882-86. En elegant parisiska poserar för konstnären i en stram promenaddräkt med turnyr och pälskrage i svarta och bruna toner. En magnifik och konstfullt knuten hakrosett i glänsande vitt lyser upp målningens annars dova färgskala. I vänster hand håller den unga damen ett paraply med elfenbensknopp. Bakom henne ligger avenue du Bois-de-Boulogne (senare avenue Foch) som leder upp till stjärnplatsen med den monumentala Triumfbågen. Eleganta ekipage, ryttare och ryttarinnor flanerar i denna fashionabla del av den franska huvudstaden. På Triumfbågens topp ses bildhuggaren Alexandre Falguières kraftfulla skulptur Revolutionens triumf som från 1882 till 1886 krönte monumentet. Målningen andas en friskhet och fräschör helt i läromästaren de Nittis stil och Féron tillägnar sig även impressionisternas idéer med den fotografiska vinkeln och beskärningen. Det är en förfinad och stilfull situationsbild som betraktaren blir vittne till.