GAN ADRIAN NILSSON
Bildkonstnär och författare. (Gösta GAN). Född 2 april 1884 i Lund, död 29 mars 1965 i Stockholm. Utbildning: Han tar studentexamen vid Katedralskolan i Lund. 1904-1905 studerar han vid Teknisk Selskab skole i Köpenhamn. Han ger ut en diktsamling, Sånger om kärleken och döden, 1910-1912. Porträtt och andra berättelser. Utställningar: Han medverkar i en utställning på Lunds Universitets Konstmuseum. Han får stöd att studera vidare i Köpenhamn vid Kristian Zartmanns målarskola och med Johan Rodhe som lärare. Han reser till Berlin 1913 och blir påverkad av Kandinskys måleri och i Der Sturm möter han expressionismen och futurismen. Han räknas som en betydande pionjär inom den svenska modernistiska konsten. Han var känd som en futurist, kubist och i slutet mest som surrealist. Influerad av dessa ismer skapade han sedan sin nya, modernistiska stil. 1916 flyttade han till Stockholm där han genom sin modernistiska konst och sin propaganda för den nya konsten, väckte stor uppmärksamhet. Att han var homosexuell avspeglas i flera av hans verk. Han var periodvis nästan maniskt fixerad vid sjömän och han dyrkade maskulin kraft. Andra favoritmotiv var manliga idrottsutövare. Samtidigt var den homosexuella erotiken både förbjuden och tabubelagd och GAN tvingades att leva ett dubbelliv. Mellan 1920 och 1925 bodde och arbetade han i Paris där han kom i kontakt med Fernand Léger. Kontakten med denne ledde till att hans inriktning mot kubismen förstärktes. Under 1930-talet anslöt han sig till surrealismen. Förutom oljemålningar finns akvareller med folkvisemotiv, samt gobelängkartonger bland hans verk. Dessa, säljbara verk gjorde han dock i de flesta fall av ekonomiska skäl snarare än konstnärliga. Hans sista och största retrospektiva utställningen var 1958 på Liljevalchs. Representerad: Nationalmuseum, Diktarhuvud 1915, Militärbegravning 1918, Halmstad 1920. och Moderna Muséet i Stockholm, Vaktparaden 1917, Saulus 1925. Göteborgs Konstmuseum, Malmö konstmuseum, Matrosernas krigsdröm 1917. Waldemarsudde, Stockholm 1919. och Kulturen i Lund, Olympiad 1924. På det sistnämnda muséet utgör hans verk tillsammans med silversmeden Wiven Nilssons stommen i en permanent utställning om modernismen.
Bild: Soldat.
Bild: Soldat.
Mer info om GAN ADRIAN NILSSON»