MAX WALTER SVANBERG

MAX WALTER SVANBERG
Bildkonstnär, tecknare och grafiker. Född 21 februari 1912 i Malmö, död 28 maj 1994. Signerade Max Walters. Utbildning: Vid 17 års ålder, 1929, började Svanberg måla reklamskyltar och två år senare kom han in vid Skånska Målarskolan för att 1933 fortsätta vid Otte Skölds målarskola. 1934 fick han hålla sig borta från måleriet i närmare ett år då han drabbades av polio, som gjorde honom delvis förlamad. Han målade först porträtt, landskap och blomsterstilleben, Efter att några års traditionellt målande i olja, gick han i slutet av 30-talet över till surrealismen. 1943 bildade han, tillsammans med C.O. Hultén, Endre Nemes, samt ytterligare några konstnärer den mindre kända "Minotaurgruppen" vilka hade en utställning på Rådhuset i Malmö innan gruppen upplöstes samma år. 1945 gjorde han sin första separatutställning i Stockholm men den blev kritiserad för sina erotiska insinuationer och sexuellt betonade inslag. Han arbetade även i akvarell-tempera, men även teckningar i blyerts, senare med kulspets, litografier och utsökta torrnålsgravyrer. Från 1954 arbetade han också med stora pärlmosaiker, samt från 60-talet mångfasetterade collage i färg. Det definitiva genombrottet i hemstaden Malmö kom 1956 på Galerie Colibri i Malmö då ett tiotal målningar såldes. Han var med och bildade konstnärsgruppen Imaginisterna 1948 tillsammans med Carl Otto Hultén, Anders Österlin, Gösta Kriland och Gudrun Åhlberg. Deras programförklaring var "Imaginismen väcker genom skönhetssinnets engagemang i bilden betraktarens fantasi. Chockverkan blir här progressiv i tempo med betraktarens personligt engagerade emotionella aktivitet. De formellt konstnärliga materialen blir lockmedel för det imaginistiska bildinnehållets provocerande karaktär. Imaginisterna deltog i ett flertal surrealistutställningar i Malmö, Stockholm, Göteborg och Paris fram till 1953 då han lämnade gruppen med motiveringen, att han var den enda "sanna Imaginisten"! Han deltog i många internationella utställningar och 1953 vid en utställning i Paris kom han i kontakt med surrealistpoeten André Breton och dennes surrealistkolleger. André Breton, vars “Manifestoes of Surrealism" anses vara det viktigaste teoretiska dokumentet om surrealismen, blev så fascinerad av han måleri att han fick illustrera "Medium 3" magasinet. Utställningskatalogen innehöll texter av såväl André Breton, som av Louis-Paul Favre och Malmöpoeten Ilmar Laaban karakteriserade målningarna, som Heraldisk erotik i ädelstensslipade grymhetsmönster. Hans handikapp gjorde collagetekniken särskilt lämplig för honom att arbeta med. På äldre dar hjälpte hans barn honom med att klippa ut figurer från olika tidskrifter, som han därefter satte samman. Utställningar tillsammans med dottern Rosemary Svanberg: Bo Magasinets utställning på Hansacompaniet, Malmö 1994. Konstmuséet på Malmö Muséer, 1988. Galleri A, Stockholm 1968, 1970. Galleri Danielsson, Borgholm 1969, SDS-Hallen, Malmö 1968, 1969, 1976, 1983. Skånes Konstförening 1965, 1966, 1967, 1971, 1981, 1983, 1987. Galleri HS, Lund 1965, 1969. Rausing, Lund 1972. Representerad: med en stor samling i Malmö Konsthall, Nationalmuseum i Stockholm, Moderna Muséet i Stockholm, Göteborgs Konstmuseum, Norrköpings museum, New York, Tokyo och Mexico City.