ELISABETH EKSTRAND

ELISABETH EKSTRAND
Skulptris, född 1941 i Stockholm. Hon studerade vid Konstfack i Stockholm 1958-1964. Hon började arbeta i sten i Italien 1979. Hennes material är carraramarmor och hennes konst kännetecknas av enkla organiska former och fragment med referenser till musik och klassisk skulptur. Hon gör även medaljer och mynt.
Offentlig utsmyckning: Kungliga myntkabinettet, Landstinget i Karlskrona, marmorreliefer i tre trappuppgångar för Boverket 1994-1995, Vattenporfylek, marmor och porfyr. Slottsbacken i Stockholm 1996.
Representerad: Kungliga Myntkabinettet, Stockholm, Dalarna, samt Landstinget i Karlskrona. Hon ställde ut skulpturer i sten på Staffansgården i Delsbo 2002 där hon visade skulpturer i Vångagranit och mer speciella stenslag som Nero belgio och bardiglio. Vackra benämningar och en formvärld som stiliserats till musikalisk harmoni. Så heter också några av verken, Orgel och Partitur. Det motsträviga materialet tvingas att tjäna en ordnad form, ibland liknande orgelfasadens symmetriska uppställning av pipor, andra gånger mer liknande ett stenbrott i miniatyr där väggarna reser sig med tempelvärdighet och monumental kraft. Men formatet är mycket behändigt, ungefär som bordsskulpturer, kanske tänkta som modeller för större, offentliga verk och hon berättade i Tingshuset i Delsbo, om sitt uppdrag som Länskonstnär.
Medlem: Skulptörförbundet. Ordförande i Konstnärernas Riksorganisation KRO på 1990-talet.

Bild: Orgel Chanchun, Kina 1997 Kinesisk Marmor, Storlek: 5 x 3,8 m.